DOMÁCÍ PEKAŘ

Nová knížka Kláry Hadašové, která vznikla opět „Na kopci“, skvěle doplňuje její první trhák – Domácího mlékaře. Ten pro mě bohužel přišel pět minut po dvanácté, protože tahle výborná knížka vyšla v době, kdy jsem už sama s mlékem skončila. 
Domácí pekař je neuvěřitelně obsáhlý a vyčerpávající soubor informací, pravidel i receptů, prostě všeho, co souvisí s domácím pečením. Najdete v ní i zajímavosti z historie, technologie, návody a tipy na pořízení pomůcek a podobně. Dozvíte se všechno o obilí, moukách, o kvasu, droždí, kypřidlech, tucích a všech ostatních surovinách, které se při pečení chleba, bílého pečiva i nejrůznějších moučníků používají. Podrobné návody a recepty jsou srozumitelné a polopatické, takže je pochopím i já. Klára dala do knížky velký kus sama sebe a zúročila roky práce a zkušeností, je to hotový poklad a tahle kniha bude rodinným stříbrem předávaným z generace na generaci, to vám garantuju.
Všechny recepty jsou poctivé, chleba jenom zvoní, moučníky jsou řádně mastné a řádně sladké, toustové chleby jsou lahodné. Nenajdete tady žádné náhražky ani šizení a můžete se spolehnout, že oblizovat se bude i konzervativní část rodiny. Tahle knížka není moderní, tedy nenajdete v ní 30 receptů a stejný počet celostránkových vystajlovaných fotek drahého nádobí a rozsypaných semínek, je ale nadupaná informacemi, a toho si alespoň já cením mnohem víc.
Kláru ze srdce obdivuju, protože kde je ona pracovitá, jsem já líná, kde je pečlivá, jsem já netrpělivá, kde je systematická, jsem já chaotik. Je mým nedostižným vzorem 
Pokud máte chuť konečně se pustit do pečení vlastního chleba, nenajdete lepší publikaci. A i zkušeným pekařům rozšíří obzory a přinese spoustu nových a zajímavých informací.
Klára si vydává knížky sama, takže pokud máte o knížku zájem, musíte napsat přímo jí, rozesílá ji poštou.
https://conovehonakopci.cz/



SALÁT S QUINOOU

Dobrý obědový salát, můžete přikusovat pečivo nebo jíst jen tak, sytý je dost 
130 g červené nebo černé quinoy (nerozpadá se tak jako bílá) uvaříme podle návodu na obalu a v míse promícháme s velkou, nahrubo nastrouhanou mrkví, na oleji opečenými dvěma stroužky česneku, 4 lžícemi citrónové šťávy, solí, lžičkou strouhaného zázvoru, lžící rýžového sirupu, 3 lžícemi panenského olivového oleje, dvěma naťovými cibulkami, rozdrobeným bylinkovým tofu a velkou miskou pokrájeného hlávkového salátu, rukoly a špenátu.



RADĚJI ZEŠÍLET V DIVOČINĚ

Velmi zajímavý a čtivý počin Aleše Palána s fotkami Jana Šibíka. Oba se vypravili za lidmi, kteří žijí osamoceně v šumavských kopcích a lesích, s některými se (je to v rozhovorech hodně znát) sblížili víc a s některými méně.
Kniha rozhovorů zavádí čtenáře do zvláštního světa šumavských samotářů, větších či menších podivínů, lidí spíš málomluvných nebo žvanilů, lidí posmutnělých nebo energických. Co vede tyhle lidi k tomu žít v ústraní a nebýt součástí systému? I když je každý z nich jiný, jedno mají společné, chápou své místo uvnitř přírody, vnímají sami sebe jako její součást. Nejracionálnější a nejblíž normě, jak ji chápeme, jsou dvě ženy, které jsou v knize zpovídané. Mně v knížce nejvíc sedli dvojčata Klišíkové, jejich povídání se mnou opravdu rezonovalo, především pro jejich smysl pro humor a energii, která je patrná ze slov i fotek (jeden z bratrů je na obálce). František Klišík třeba říká: Jsem mistr mezi tím a oním. Chci černou a bílou, prostor mezi pravdou a lží. Protože už vím, že nikdy nemám pravdu. Vždycky, když přijdeš na to, že máš pravdu, seš v prdeli.
Moc pěkná, povedená knížka, doporučuju k ní ale přistupovat bez předsudků, bez hodnocení těch lidí, bez použití našich vlastních soudů a normování, které nám neustále šeptají, co je správné a co je špatné, bez snahy schválit nebo zavrhnout život těch lidí.



LUNÁRNÍ KALENDÁŘ MARTINY LUKÁŠKOVÉ NA 21. TÝDEN ROKU 2018


BATÁTY DUŠENÉ S JABLKY

Recept z knihy Jíme zdravě, jídlo má pro nás neobvyklou výrazně sladkokyselou chuť, která nemusí každému vyhovovat, my jsme si ale pochutnali.
Oloupeme a nakrájíme na malé kostky dva větší batáty a dvě až tři jablka. Vložíme je do hluboké pánve, podlijeme malým množstvím vody a na mírném ohni dusíme asi 45 minut až hodinu zcela doměkka, občas promícháme. Pokud je třeba, podlijeme, aby se nepřipalovaly. Osolíme, opepříme, vmícháme lžíci čerstvého strouhaného zázvoru, půl lžičky skořice, lžíci oblíbeného panenského oleje a dvě lžíce citrónové šťávy. Podáváme horké s opečeným tofu a listovým salátem.


ŽAMPIONOVÝ GULÁŠ

Můžete k němu přikusovat chleba, uvařit brambory nebo kroupy, my máme rádi ke guláši těstoviny 
Na dvou lžících oleje necháme zesklovatět na půlkolečka nakrájenou cibuli, po chvíli přidáme dva stroužky česneku (používám mladé česneky s natí) a půl kila na plátky nakrájených žampionů. Opepříme, osolíme, okořeníme několika odrhnutými snítkami čerstvého tymiánu a lžící mleté papriky. Za občasného promíchání dusíme asi 10 minut, dokud žampiony nepustí šťávu a ta se zase z velké části neodpaří. Zalijeme 150 ml bílého vína, vmícháme 2 lžíce rajčatového protlaku, 300 g předem uvařených bílých fazolí (nebo fazolí z plechovky) a dusíme ještě 10 minut.


VELMI OSOBNÍ KNIHA O ZDRAVÍ

Včera se mi dostala do ruky kniha Margit Slimákové a tak jsem ji zatím stihla jen zběžně prolistovat a přečíst pár odstavců. Kniha je krásně designově zpracovaná, velmi moderní a trendy a na své si v tomhle ohledu přijdou především mladí lidé, kterým tento vizuál bude velmi konvenovat. Knížka je koncipovaná jako přehledná příručka o zdravém životním stylu, kde kromě otázek výživy a potravin najdete i kapitoly týkající se například homeopatie, těhotenství a porodu, očkování, rozvržení pracovního dne, vzdělávání, sportu a pohybu obecně, poruch chování u dětí, kouření, alkoholu, genetických manipulací, menstruace a dalších témat.
Myslím si, že je dobrým a rozumným rádcem především všem zmateným a nejistým lidem, kteří tápou v množství doporučení, často různorodých, valících se na nás z televize, časopisu i internetu. Na knize je na první pohled znát obrovské množství práce, kterou autorku stála, klobou dolů :)



PEČENÝ KVĚTÁK S BULGUREM

Hlávku květáku rozebereme na růžičky a pět minut povaříme v páře. Vložíme do zapékací misky, pokapeme olejem, okořeníme uzenou paprikou a pepřem, osolíme a pečeme při 200 stupních 20 minut. 
150 g bulguru uvaříme v osolené podle návodu na obalu. Já bulgur vařím v dvojnásobném množství vody asi 20 minut. Můžeme jej ale namočit den předem do vody, do rána změkne a vařit se nemusí.
Do mixéru vložíme 50 g pomletých kešu, jednu nakrájenou cibuli, 1 lžíci tahini, 1 lžíci misa, 2 lžíce citrónové šťávy, 1 lžičku ostré hořčice, 1 lžíci kaparů, 1 lžíci panenského oleje (použila jsem lněný), mletý pepř, sůl a 50 ml vody. Rozmixujeme dohladka.
Talíř obložíme syrovou zeleninou, která by měla být součástí každého jídla.



CUKETOVÁ MISKA

Výtečné propojení chutí, doporučuji!
Nejprve uvaříme 300 g mrkve doměkka a rozmixujeme ji spolu s pokrájenou cibulí, kouskem zázvoru, 2 stroužky česneku, 2 lžícemi citrónové šťávy, lžící rýžového octa, solí, lžičkou rýžového sirupu, 3 lžícemi olivového oleje a trochou vody na hladkou hustou omáčku.
Jednu středně velkou cuketu nakrájíme na tenká kolečka, narovnáme do pekáčku, okořeníme oblíbeným kořením, například sušeným česnekem, pepřem, tymiánem, kari, paprikou atd., osolíme a pokapeme olivovým olejem. Vložíme do trouby vyhřáté na 220 stupňů a pečeme asi 15 minut, nesmí příliš změknout.
100 g černé čočky beluga vložíme do většího množství osolené vody a vaříme doměkka, ke konci varu vhodíme do hrnce misku nakrájeného špenátu a ihned společně scedíme a necháme okapat.
100 g kuskusu vsypeme do misky, přidáme tři lžíce hrozinek, osolíme a zalijeme vroucí vodou tak, aby sahala asi 1 – 1,5 cm nad kuskus. Přiklopíme a necháme 15 minut nasáknout, pak promícháme vidličkou.
Na talíř narovnáme kuskus, čočku se špenátem a cuketu a polijeme mrkvovou omáčkou. Mňam!



LUNÁRNÍ KALENDÁŘ MARTINY LUKÁŠKOVÉ NA 20. TÝDEN ROKU 2018