O SVATOJANSKÉM TAROTU

Dnes už se můžeme pouze dohadovat, za jakých okolností, proč a v jaké zemi vznikl původní Tarot. První zmínky o něm pocházejí ze 14. století, nedochoval se ale žádný návod, který by objasňoval jeho funkci nebo účel. Veškeré tarotové teorie vznikají až od 18. století a stále se vyvíjejí, dokonce se používají v novodobé psychoanalýze. Funkcí Tarotu je několik. Tou nejznámější a nejpoužívanější je nahlížení do budoucnosti, ale hlavním a nejpozoruhodnějším účelem Tarotu je sebepoznání. Výklad nám pomůže vyznat se ve svých pohnutkách, přáních a obavách a vynese na světlo věci, o kterých se nám často nechce moc přemýšlet.
Svatojanský Tarot je můj vlastní pohled na tento nádherný a tajuplný fenomén. Inspirace je zřejmá — prastarý středověký Marseillský Tarot se svou přímočarou jednoduchostí, prostotou a čistotou vyjádření.

Na začátku devadesátých let mě zasvětila moje blízká kamarádka do tajemství Tarotu. Bydlela tehdy v Praze ve studentském bytě, kde měl jednu pronajatou místnost i pan Bohumil Vurm. Tento spisovatel je autorem Tajemství karet - knihy rozsahem sice nevelké, ale obsahující vše podstatné, co bychom měli o historii a významu Tarotových karet vědět. Moje kamarádka se s panem Vurmem tenkrát spřátelila a jeho zájem o karty začala zaujatě sdílet. A co se od něj dozvěděla, vyprávěla mně a své nadšení tak na mě přenesla. Koupila jsem si první balíček, přečetla všechno z tarotové literatury, co se mi dostalo pod ruku, a samozřejmě vykládala a vykládala a vykládala.
Můj aktivní zájem o tarotové karty během let slábl a zase se probouzel v nepravidelných vlnách a v roce 2005 mě moje tehdejší nadšení pro fotografii přivedlo na myšlenku Tarot nafotit. Měla jsem v plánu pouze Velkou Arkánu, která čítá 22 karet, dokonce už jsem měla v hlavě konkrétní nápady a aranžmá na první karty, ale pak mě odradily potíže se scénou na kartě Věž, pokud si ji prohlédnete, pochopíte proč.
V roce 2010 jsem se pustila do Tarotu technikou linorytu. Nejprve vznikla karta Slunce, hned po ní Luna a brzy následovaly další karty Velké Arkány. Tu jsem si netroufla jakkoliv měnit podle vlastní libovůle a ctila jsem prastaré symboly a archetypy, protože nejsem natolik troufalá, abych se domnívala, že jim zcela rozumím a mohu si je tudíž dovolit ztvárnit podle vlastní fantazie. S Malou Arkánou už jsem byla smělejší, a tak jsem se při její tvorbě nechala unášet vlastní imaginací. Každá karta má samozřejmě daný význam, který nelze měnit, ale symboly těch významů jsem pojala po svém. Představovalo to mnoho hodin práce, studia významů, symbolů, mytologie. A pochopitelně náčrtků, skic a přemýšlení.
Po dokončení všech 78 karet jsem velmi toužila po tom, abych je mohla jako balíček držet v ruce. Obeslala jsem mnoho nakladatelství u nás i v zahraničí. Zkoušela jsem to v Německu, v Itálii, v Kanadě i USA. Bez úspěchu, nikde o karty nejevili zájem, byly pro ně příliš „středověké“ a trh si žádal spíš karty ve stylu fantasy.
Díky Kuchařce ze Svatojánu se to ale nakonec podařilo a stejné nakladatelství AlbatrosMedia, které mi vydává kuchařky, vydalo i můj Svatojanský tarot. Karty jsou skutečně mým životním dílem a při jejich tvorbě mě patrně poháněla jakási abstraktní a mocná síla, protože si dnes neumím představit, že bych se do tak rozsáhlého projektu znovu pustila.


Ludus non est sensus mundi, sed sensus mundi est ludus Hra není smyslem světa, ale smysl světa je hrou. Pokud pochopíme tato slova českého filozofa Ladislava Klímy, získáme jistý nadhled. Tarot nám nemůže vyjevit budoucnost, ale může nám pomoct najít odpovědi, které se před vámi skrývají v balastu předsudků, očekávání, obav a odmítání. Tyhle odpovědi stejně v hloubi srdce známe, Tarot slouží pouze jako lucerna osvětlující temné kouty naší duše. Neočekávejme od něho příliš mnoho, ale ani jej nepodceňujme. Hrajme si. 






5 komentářů:

  1. Díky za tento pohled do zákulisí vašeho tarotu, moc ráda jej používám.

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý den. Vedeli by ste mi prosím poradit kvalitnejšiu literatúru, kde by som sa o tarote viac dozvedela? Objednala som si vaše karty a velmi ma oslovili, len by som si o nich chcela viac prečítat. Dakujem za odpoved. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, zkuste Knihu Thovtovu od Aleistera Crowleyho, Základní knihu o tarotu od Hajo Banzhafa a zajímavá je též kniha Tarot v životě od Amber Jayanti.

      Vymazat
  3. Tarot je hezky jen mne mrzi popis velke arkany v cizím jazyce obzvláště když je vytvořen českou rukou proč to takle míchat ach jo :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Můj tarot je inspirován původním Marseillským tarotem, proto jsem také zachovala také původní, historické názvy. Jistě seženete tarot, který bude podle vašeho gusta. krásný den

      Vymazat